m e & u

Daisypath Friendship tickers

Friday, May 8, 2015

durian oh durian!!!

 
 
Buah nie memang berhantu la. xcukup seulas. klu agak2 awak tu mmg xleh jumpe durian atau dlm bahasa kasar nyer awak tu hantu durian...xyah la takat beli 1 biji nk makan reramai. tp nie la yg jadi kt kitaorg 1 family.. kt umah tu ada lebih kurang 20 orang. tp durian yg di beli 10 biji. memang la xcukup. nak dijadikan cerita lg........setiap pangsa durian hanya ada 1 atau 2 ulas je durian nyer. dalam 1 biji durian ada 4 or 5 pangsa so mmg xcukup.
 
makan la kitaorg sorang 2 3 ulas. mmg xcukup la tuk tekak alyaa nie. terkulat - kulat pandang durian orang lain. hahahah.  
 

nie la yg dimakan beramai2 kt kmpg..nie durian siam. tapi sebenarnya klu makan durian kampong xcukup takat 2 3 biji sorang tuk alyaa tau. hahaha..klu durian siam nie dia cepat skit muak. isi tebal & rasa pekat likat.

disebabakan terkulat2 mkn durian reramai ari tu, kita sambung makan tepi jalan. makan tepi jalan pun seronok lain mcm tau...tgh panas mkn bawah pokok sambil bunyi - bunyi kereta lalu - lalang...tapi ngn habuk2 yg terbang tu telah la skali. hahaha
 

asyik makan durian je 2 beranak nie jatuh sakit. hahaha. demam 2 2. tp sekenit tu kurang skit. papa dia yang demam teruk. hahaha. tu la mkn durian xberigt. tp alyaa sebenarnya yang jahat. asyik nk mkn durian je. hahaha.
 
tengah puasa nie..tapi alangkah sedapnya balik nie dapat berbuka puasa dengan pulut & kuah  durian atau pun serawa durian.
 
till we meet again

Sedih nye perasaan ini sebagai seorang MAMA

Dalam sebulan yang lepas alyaa banyak balik lambat. kol 8 baru sampai umah. alyaa join exercise. join aerobic. dalam erti kata lain nk sihat & konon nk kurus. tp sesungguhnya...payah yer. sbb mulut nie xditutup. mulut nie sentiasa mengunyah & perut sentiasa lapar. So bile balik umah lmbt. kurang la masa dengan si kecik yang sorg nie. so terjadi la beberapa peristiwa yang sgt sedih.
 
budak nie dah pandai merajuk, pandai jeles, pandai terasa ati.
 
 
 
Dalam dua minggu lepas perkara ini sangat - sangat ketara dan makin menjadi - jadi. Safiyyah xnak dengan mama (alyaa). tido ngn papa, makan ngn papa, gurau - gurau main2 pun ngn papa. tp selama tu xpenah plak dia ckp kenapa. tp 3 hari lepas safiyyah cakap dia xsayang mama. dia syg papa. so alyaa pun Tanya la.
 
 
Perbualan 1 :
 
mama : Nape kakak xsayang mama?
safiyyah: xnk sayang mama....
mama : nape kakak??
safiyyah: mama sayang baby umar.
 
 
 
Perbualan 2 :
 
mama : mama sayang kakak..jom tido ngn mama..
safiyyah: xnk..mama nk tido ngn baby umar.
mama : mane ada (sambil tarik safiyyah sruh tido ngn mama) (Safiyyah dh menjerit2 nk pegi ke papa)
 
sedih tau bile benda nie terjadi. dia dh mula jeles dgn budak kecik nie. klu ada sape yang tertanya - Tanya sape pulak umar tu..Umar nie sebenarnya anak kakak. kakak alyaa duduk sebelah umah so mmg rapat dan sentiasa jumpa la. mayb banyak spend masa dengan umar, safiyyah terasa terpinggir. tp bukan saje - saje nak lebihkan umar. laayan sama je cuma mayb alyaa yg xperasan alyaa byk spend masa dengan umar.
 
sedih Nye bile mendengar luahan ati safiyyah.
 
 
malam tadi jadi lagi perkara ini. dia nk pegi tido ngn wan dia. sedangkan mama dh balik nie. jom layan perbualan anak yang terasa kurang kasih sayang dengan mama yang xsdr diri..
 
 
 
perbualan 3 :
 
Safiyyah :wan, I want to sleep with u.
mama: safiyyah, mama kan ada. mama dh balik nie.
safiyyah : xnk..mama sayang baby umar (safiyyah terus keluar)
(mama terdiam & menangis belakang pintu)
(safiyyah masuk balik & tgk mama nangis. dia pun nangis. dia marah mama nangis.
safiyyah : mama jangan nangis. I love u.
mama : kakak xsyg mama. kakak nk tido ngn wan
safiyyah : kakak nk tido ngn mama. xnk tido ngn wan. kakak love u.
 
 
Maka berpelukan la dua beranak ini...dan mak sedang merasa bersalah yang teramat sangat ke atas anaknya itu.
 
Umur baru 3 tahun setengah tapi bercakap dan serupa budak 5 6 tahun. punya la sedih. untung nasib alyaa nie bukan jenis kerja outstation, lewat balik sebab keje. tp mama cuba sayang untuk bagi balik kasih sayang mama sepenuhnya pada kakak.
 
safiyyah tetap baby mama. tetap anak manja mama. tetap buah ati mama. xde sape boleh ganti kakak. mama sayang kakak. (tapi mcm mane kakak nk ada adik nie klu kakak jeley dgn sepupu adik sendiri.)
 
mama love u kakak.
 
till we meet again .

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...